Log på Registrer

Skrevet af - i Kategorien Mellemøsten Rejseblog
  • Visninger: 730

Udnyt en mellemlanding - tag et stopover i Dubai

Da vi planlagde vores rejse til Thailand og Cambodia, havde vi besluttet, at denne gang ville vi meget gerne prøve at flyve med Emiraterne.

Heldet var med os - de billigste flybilletter vi kunne få, var via Momondo med Emiraterne.

Emiraterne - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

Når nu vi alligevel skulle mellemlande i Dubai, var det jo nærliggende at tage et 2 dages stopover, i stedet for bare nogle timer i lufthavnen.

Udover at det var vores første besøg i Dubai og at prisen på flybilletten faktisk var billigere med et stopover end uden, så var det også en stor fordel, at flyvetiden nu kun blev 6,5 time.

Forberedelser til et stopover i Dubai

Med kun 2 hele dage i Dubai, var der ikke plads til spildtid, så selv om vi normalt tager tingene som de kommer og planlægger undervejs, så bookede jeg hjemmefra 2 ture - en morgen sightseeing rundt i byen og en aften ørkensafari i 4WD og med grillmiddag i en beduinlejr.

Begge ture lå på vores første hele dag og anden dagen skulle bruges på egen hånd.

Ankomst til Dubai

Omkring midnatstid ankom vi til Dubai med Emiraterne. En flyvetur (og flyselskab) som var en udsøgt fornøjelse og som vi helt sikkert skal flyve med en anden gang.

Dubai lufthavn er stor og afstanden fra man ankommer til man forlader lufthavnen er forholdsvis lang, MEN alt kørte som smurt - der var skilte og folk til hele vejen, til at sende folk i de rigtige retninger.

Først skulle vi gennem paskontrollen - og her fik vi for første gang fornøjelsen af, at se arabernes flotte hvide traditionelle kjortler med hovedtørklæder og pandebånd, som personalet sad i.

Paskontrol Dubai - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

Efterfølgende blev vi sendt til en kæmpe elevator som førte os til underetagen og herfra videre til toget, som bragte os bagagebåndene og udgangshallen. Alt sammen helt uden problemer og forvirring.

Hjemmefra havde jeg læst om de forskellige transport muligheder ind tl byen - eller som i vores tilfælde, til bydelen Bur Dubai, hvor vi skulle bo - men grundet vores sene ankomst, var der vist kun taxa at vælge mellem - som i øvrigt ikke var/er meget dyrere end nogen anden form for transport.

Efter at havde fået bagagen fulgte vi skiltene direkte ud til taxa holdepladsen, hvor der var fuldstændig kontrol over situationen. Folk blev i rækkefølge dirigeret ud til de afventende taxa'er - de lyserøde kun til kvinder. Igen - alt kørte som smurt....

Taxa Dubai - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

Ca. 30-40 min. senere og ca. 50-80 kr. fattigere landende vi på vores hotel, "Majestic Tower Dubai", hvor vi skulle have 3 overnatninger.

Dag 1 - Sightseeing i Dubai

Der er rigtig meget at vælge mellem, når det kommer til sightseeing i Dubai - og lad mig bare sige det, som det er; det er IKKE billigt. Vi ville på 2 ture, en tur rundt til alle seværdighederne og en tur i ørkenen.

Disse 2 typer ture var der mange varianter af - nogle med og uden mad, nogle med og uden indgangsbillet til diverse attraktioner, flere af forskellig varighed og alle selvfølgelig med forskelligt indhold.

Vores kompromis blev en halvdags-morgentur og en halvdags-eftermiddags/aftentur på hhv. ca. 5 og 8 timer med ca. 2,5 times (pool)pause imellem. Begge ture var blandt de billigste, men udfra hvad vi kunne læse, indholdende de ting vi gerne ville have.

Halvdags-morgen sightseeing

Da vi lidt over midnatstid checkede ind på hotellet, lå der brev til os fra "Orient Tours" vores første sightseeing agent (som vi havde booket via Viator.com ) - vores afhentning næste morgen var rykket fra kl. 8.30 til kl. 6.30 - lidt hårdt at skulle så tidligt op, men helt fint at få udnyttet dagen samtidig med, at det ville give os en ekstra pause indtil eftermiddagsturen.

Sharp næste morgen, blev vi i receptionen afhentet af vores a/c minivan og lokale guide. Herefter kørte vi til 2 andre hoteller for at hente et ungt japansk par og en midaldrende engelsk kvinde, som også skulle med på turen.

Guiden var en munter lidt ældre mand, som var født og opvokset i Dubai og som med humor og stort engagement, kunne fortælle om Dubais og Emiraternes udvikling gennem tiderne.

Jeg ved ikke om man skal sige, at vi var heldige eller uheldige, men denne dag var det overskyet, hvilket var meget behageligt at gå rundt i, men også lidt ærgerligt, da det meste jo tager sig bedst ud i solskin. Men pyt nu med det, vores første stop blev Dubais Marina

Dubai Marina - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

En rigtig flot marina fyldt med "smarte" både, hyggelige restauranter, flotte højhuse og ikke mindst, så var der fuldstændigt rent overalt - noget man virkelig lægger mærke til.

Fordelen ved at være så tidligt afsted var, at ingen andre turister var stået op endnu, så vi havde det hele for os selv.

Efter Marinaen fortsatte vi til næste fotostop - Burj Al Arab - "sejlet" og verdens eneste 7 stjernet hotel (faktisk findes der slet ikke 7 stjerner, men i Dubai bestemmer man selv).

Burj Al Arab - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

Hotellet som selvfølgelig er et luksus hotel og fuldstændig umuligt at komme i nærheden af for menneskepenge, ligger på en lille kunstig ø, op ad Dubais offentlige strand, Jumeirah Beach.

Jumeirah Strand - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

Igen var vi heldige - ingen andre sightseeingbusser eller turister, og kun meget få mennesker på stranden.

Efter Burj Al Arab, og på vejen til Dubai Creek, besøgte vi en lille forretning med håndvævede tæpper og div. souvenirs fra de kendte seværdigheder - vist en lille sidegeschæft vores guide havde, i håb om at tjene lidt ekstra håndører.

Jumeirah Moske - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

Turen fortsatte videre med en tur forbi Jumeirah moskéen, hvor vi kunne gå en tur rundt om, men ikke havde mulighed for at se indefra.

På Dubai Creek sejlede vi med Abra (vandtaxi) over til Dubais gamle bydel, hvor vi på egen hånd kunne gå på opdagelse blandt de mange markeder med både Gold Souk, Spice Souk, Textile Souk etc.

Abra Dubai - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

Desværre var der ikke afsat meget tid til dette besøg, for vi nød virkelig at gå og iagttage de mange typer mennesker som her var repræsenteret, at kigge på de mange spændende og lidt anderledes varer og aller bedst, snuse til de velduftende og farverige krydderier.

Souken - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

Spices souk - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

På markederne (souken) sælges stort set alt hvad hjertet kan begære og lidt til... Over indgangen til de forskellige områder, hænger der skilte som fortæller hvad der forhandles i området - som fx. Guld Souken, som er en endeløs overdækket gade, kun med smykkeforretninger.

Guld stræde

Turen blev sluttet af med et besøg på Dubai Museum, hvor vi sammen med en million andre turister, skulle gennem det noget klaustrofobiske museum som fortalte om Dubais fantastiske historie.

Havde det ikke været for det ekstreme overfyldte museum, den ulidelige varme og de kælderagtige omgivelser, så kunne vi være blevet meget længere, men i stedet skyndte vi os hurtigt igennem - det samme gjorde vores japanske og engelske følgesvende.

Dubai Museum - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

Ca. kl. 12 blev vi kørt tilbage til vores hotel, hvor vi nu havde ca. 3 timer til at slappe af i, inden vi igen skulle afhentes og på ørken safari.

Anmeldelse af Orient Tours - morgen sightseeing

Fundet på: Viator
Varighed: 5 timer
Pris: 562,- for 1 voksen og 2 børn (11 og 12 år) - husk prisen varierer afh. børns alder.

Vores oplevelse med Orient Tours
Turen var informativ, men skuffende rent oplevelsesmæssigt. Vi havde en forventning om - og var blevet lovet af guiden - at vi både skulle besøge Palmen og Burj Khalifa, disse 2 seværdigheder nåede vi aldrig. Herudover var der for lidt tid på nogle af seværdighederne - moskéturen og souvenirbutikken kunne vi godt have undværet til fordel for andre større og bedre seværdigheder plus lidt ekstra tid andre steder.

Vores anbefaling:
En sightseeingtur er en rigtig god måde at få et hurtigt overblik over byen, men hold nøje øje med hvilke seværdigheder der indgår før du booker.

Halvdags-aften ørken safari

Efter ca. 2 timers afslapning ved poolen og efter morgen sigthseeing, blev vi igen afhentet i receptionen af vores nye chafuffør og lokale guide fra "Excursion Point Tourism" (også booket via Viator) og denne gang i en lækker 4WD.

I bilen sad allerede en australsk pige, som også skulle med os på tur og ca. 1 time senere nåede vi ørkenen.

Første stop var en slags "turistfælde camp", som lå ud til den "golde" ørken, og hvor man bla. kunne leje ATV'ere .

ATV i ørkenen - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

Allerede fra indgangen til området, blev vi "angrebet" af de første sælgere, som i håb et godt salg, lyn hurtigt pakkede vores hoveder ind i arabiske tørklæder. Vi tog et par billeder, men takkede ellers nej til at købe tørklæderne - skuffelsen var stor.

Hovedtørklæder - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

Vi gik lidt rundt på området som primært bød på små madboder, is- og drikkevarer, souvenirs og lidt forskellig underholdning for ungerne.

Egentlig kunne vi ikke se noget formål med dette stop, andet end sælgernes håb om, at vi ville købe souvenirs og at vores guide lige skulle lukke noget luft ud dækkene, inden vi kunne fortsætte ud i selve ørkenen.

4WD i ørkenen - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

Hold nu op - så gik jagten på de store sanddyner - alle i bilen skiftevis hvinede, skreg og grinede højlydt, mens vores meget kompetente chauffør i fuld fart kastede os rundt på de enorme bakker. Det var en fantastisk oplevelse for os alle - store som små.

På et tidspunkt holdt vi en lille pause i sandet, og ud af bagagerummet hev chaufføren et sandboard frem, så ungerne også kunne prøve at sandboarde - det var rigtig sjovt og for ungerne en super detalje.

Efter adskillige timer i ørkenen og på vej til beduinlejren, var vi et smut forbi en kamelfarm og ankom lige til kamelspisetid.

Kamelfarm - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

Lidt før solnedgang kom vi til den store beduinlejr. Udenfor indgangen blev vi mødt af ATV udlejere - som var det eneste vi skulle betale ekstra for, men ellers var både heste- og/eller kamelridning samt sandboarding inkl. vores "pakke".

Kamelridning  - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

Inde i selve lejren var der hele vejen langs indhegningen, små boder med gratis alkoholfrie drinks, vandpiber og mulighed for en hennatatovering på hånden - selv om alt var inkl. forsøgte de flere steder, at tage penge for de forskellige ting - så lad dig ikke narre.

Midt i lejren lå en stor scene og rundt om den, masser af siddepuder og små borde. Efter ca. 1 time kunne vi gå op i madteltet og hente mad, som bestod af en masser forskellige salater og grøntsager og hertil grillet kød af en slags.

Beduinlejr - Dubai stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

Der var 2 store buffetborde og vi var ikke lige klar over forskellen på de 2 borde, men det blev vi hurtigt gjort opmærksomme på - et til mænd og et til kvinder... det skabte en anelse forvirring blandt turisterne.

Under middagen blev vi, på den store scene, underholdt først af et flot danseshow, efterfølgende et super flot "ildshow" og slutteligt mavedans.

Ved 23 tiden blev vi kørt tilbage til vores hotel - godt trætte, men yderst tilfredse ovenpå en ørkensafari som varede i næsten 8 timer, men som havde været helt fantastisk.

Anmeldelse af Excursion Point Tourism - morgen sightseeing

Fundet på: Viator
Varighed: 8 timer
Pris: 1.400,- for 1 voksen og 2 børn (11 og 12 år) - husk prisen varierer afh. børns alder.

Vores oplevelse med Excursion Point Tourism
Turen var fantastisk, fyldt med oplevelser og til trods for at chaufføren ikke kunne meget engelsk, så var han super sød og gjorde virkelig hvad han kunne for at give os en god oplevelse - og især børnene.

Vores anbefaling:
Book en ørkensafari! - især hvis du rejser med børn. Det er alle pengene værd og noget helt andet end det man ellers oplever. Måske beduinlejren er en smule kommerciel, men underholdningen er rigtig god. Husk også her, at tjekke hvad de forskellige "pakker" indeholder.

Dag 2 - Dubai på egen hånd

Dag 2 skulle vi bruge på egen hånd, men først og fremmest ville vi bruge nogle timer ved poolen, for så om eftermiddagen at tage ind til den store Dubai Mall, hvorfra vi både kunne se Burj Khalifa og springvandet.

Majestic Tower Hotel - Dubao stopover - Rejseblog på RejseTanker.dk

Efter nogle tiltrængte timer ved hotellets pool, begav vi os med taxa ind til Dubai Mall.

The Dubai Mall - Rejseblog på RejseTanker.dk

The Dubai Mall ligger i hjertet af Dubai - downtown - og er et "must" at besøge... Centret er (selvfølgelig) verdens største og besøges årligt af mere end 80 millioner mennesker.

Centret har naturligvis alle de sædvanlige butikker med tøj, sko, restauranter etc. men huser bla. også "Dubai Aquarium & Underwater Zoo" som (selvfølgelig) er en blandt verdens største undervands zoo.

Vi betalte ikke for at komme ind, men udefra udgjorde væggende dele af det 10 millioner liter store akvarium, som bla. huser over 300 hajer - og herunder (selvfølgelig) verdens største samling af Tiger hajer.

Dubai Akvarium - Rejseblog om Dubai på RejseTanker.dk

På 2 etager lå 2 kæmpe store Apple butikker, som mere lignede lækre minimalistisk showrooms for Apple, end butikker. Udvalget i disse butikker overskred både min fantasi og min viden om, hvor mange flere produkter Apple faktisk producerer - her var der i hvert fald rigtig mange iPads, computere etc. som jeg aldrig havde set før.

Centret bød også på et indendørs, flere etager højt, vandfald med kunst, en smuk og elegant souk og en helt fantastisk udsigt.

The Souk at Dubai Mall - Dubai Rejseblog på RejseTanker.dk

Dubai Mall indendørs springvand - Dubai Rejseblog på RejseTanker.dk

The Dubai Mall - Dubai Rejseblog på RejseTanker.dk

Vi havde hjemmefra hørt, at skulle vi se det store udendørs springvand lidt oppe fra, og det skulle være fra restauranten "TGI Friday's", som lå på 2. sal med første parket udsigt til springvandet (Dubai Fountain).

Kl. 17.30 startede det første springvandsshow, som var utroligt flot. På TGI Friday's kunne vi sidde med skøn aftensmad, samtidig med at vi kunne se det storslået show, som var akkompagneret af musik som vandet nærmest dansede efter.

Dubai Fountain fra TGI Fridays - Dubai Rejseblog på RejseTanker.dk

Middag pa TGI Fridays - Dubai rejseblog på RejseTanker.dk

Efter adskillige timer i Dubai Mall - og dejlig a/c, vendte vi tilbage til den udendørs hede og det smukke område udenfor Mall'en. Umiddelbart ved siden af Mall'en lå Dubais største kendemærke, Burj Kalifa - verdens højeste bygning!

Burj Khalifa - Dubai rejseblog på RejseTanker.dk

Selvom man har set Burj Kalifa et hav af gange på både billeder og i TV, så er det altså noget helt særligt, at stå foran denne enorme glasbygning, som i al sin pagt og glans næsten vokser ind i himmelen.

Dubai downtown - Dubai rejseblog på RejseTanker.dk

Indtil mørkets frembrud, gik vi på opdagelse i området overfor den kunstige sø med springvandet, Dubai Mall og Burj Khalifa - og det var næsten en befrielse, også at kunne se andre smukke bygningsværker end bare glas højhuse.

Da mørket brød frem stod vi klar til at skulle se det store springvandsshow igen, denne gang også på første parket, men fra jorden. Mens vi stod og ventede på at showet skulle starte, kunne vi nu beundre hele scenariet igen, men denne gang med aftenstemning - det gjort bestemt ikke oplevelsen ringere - måske endda tværtimod.

Da showet gik igang må jeg nok indrømme, jeg blev næsten rørt til tårer - aldrig har jeg set noget så smukt, så gennemført, så prægtigt - ja næsten følsomt.

Videoen vi optog, kan på ingen måde måle sig med den oplevelse det rent faktisk var, at stå der i virkeligheden med den krystalklare og høje musik som vandet, næsten synkront, dansede til.

Ved midnatstid var vi tilbage på hotellet og mættet af endnu en hel dags fantastiske eventyr.

2 hele dage, gav os et rigtig godt indblik i Dubais mange oplevelser. Selvfølgelig kan man bruge meget mere tid end 2 dage, men på 2 dage kan man sagtens nå at se flere af Dubais højdepunkter - og for os, var det helt sikkert en god appetitvækker, til at komme tilbage en anden gang.

Næste morgen gik turen tilbage til lufthavnen, og 6,5 time senere stod vi Bangkok og var klar på nye eventyr.

Har du spørgsmål eller kommentarer, så smid dem endelig herunder.