Log på Registrer

Skrevet af - i Kategorien Asien Rejseblog
  • Visninger: 198

Otres - Vores første stop i Cambodia

Efter 4 paradis dage på Koh Kood var tiden inde til, at mine 2 børn og jeg, skulle et smut over grænsen til Cambodia. Først sejlede vi de ca. 70 min. til Laem Sok havnen i Trat, for efterfølgende at blive samlet op af en lille tuk tuk (var inkl. bådprisen) og kørt ca. 15 min. ind til Trat busstation.

Sejlads fra Koh Kood til Trat - Rejseblog på RejseTanker.dk
Bådturen fra Koh Kood til Trat

Turen med båden var som sædvanlig skøn - jeg bliver aldrig træt af at sidde på dækket af en båd og nyde solen, vinden og vandet - og nu var jeg spændt på, hvor anstrengende det ville blive, at komme ind på stationen, få købt busbillet til grænsen og om der ville være et stort kaos af mennesker.

Tuk tuk fra Trat havn til Trat busstation - Rejseblog på RejseTanker.dk
Med tuk-tuk fra Laem Sok til busstationen i Trat

Til min store overraskelse, så var den lille busstation meget overskuelig og uden alt for mange mennesker. Vi spurgte nogle tilfældige mennesker om hvilken bus der gik til den cambodianske grænse, og fik hurtigt udpeget minibus nr. 13.

Bus fra Trat til Cambodja - Blog på RejseTanker.dk
Bus 13 til Cambodia

Billetterne til 100 bath pr. pers. købte vi direkte hos buschaufføren og en halv time senere, kunne vi læne os tilbage i minibussen og nyde ca. 1 times køretur med storslået natur til Cambodias grænse.

Grænsen fra Trat  til Cambodia - Rejseblog på RejseTanker.dk
Had Lek/Khlong Yai grænsen til Cambodia

Vi var allerede hjemmefra, advaret om alle de sjove ting vi helt sikkert ville blive tilbudt ved grænsen, så vi følte os godt rustet. Hvad vi ikke var helt forberedt på var, den skare af mennesker som kastede sig over os da vi stod ud af minibussen - alle kæmpede de om at få lov til at bruge vores penge, på den ene eller anden måde.

De stod med vogne til at køre vores bagage på, andre ville følge os over til sundhedsklinikken, så vi kunne få tjekket helbreddet (en af de ting vi hjemmefra godt vidste hverken var en nødvendighed eller et krav), andre stod klar med biler som kunne køres hvorhen vi ville, og så var der dem, som bare klistrede sig til os, for på en eller anden at kunne liste nogle "drikkepenge" ud af os.

I al forvirringen mestrede vi at komme igennem og udenom al hjælpen, og fik slæbt os over til den lille luge med visum til Cambodia. Her fik vi af en meget lidt smilende mand, udleveret 3 meget lange ark papirer, som skulle udfyldes med alverdens oplysninger om vores ærinde i Cambodia og som tog en krig at udfylde.

Hjemmefra havde jeg allerede købt, betalt og printet (2 eks.) visum til hver af os, som sammen med spørgeskemaet skulle afleveres til den meget lidt servicemindede mand - som i øvrigt lige skulle spise og tale med andre, inden han gad vende sig mod os i lugen.

Turen til Otres fra grænsen - Rejseblog på RejseTanker.dk
Lidt af udsigten på vejen til Otres

Nu gik jagten på hvordan vi skulle komme videre fra grænsen og til Otres i Sihanoukville. Vi ville aller helst med en billig bus, men grundet det lidt sene tidspunkt på dagen og at turen med bus ville blive endnu længere end de 5-6 timer det ville tage med taxa, besluttede vi os for, at hyre en af de mange taxa'er, som frådende sad og ventede på, hvem af dem vi ville vælge.

6 timer, en punktering og 60 vildt dyre dollars senere, blev vi i bælgragende mørke sat af på dørtrinet til Papa Pippo i Otres.

Efter 4 dage på Koh Kood i en skøn bungalow, var det noget af en omvæltning, for især min søn, at rykke ind i Papa Pippo bungalow.

Papa Pippos Bungalows - RejseBlog på RejseTanker.dk
Vores bungalow på Papa Pippo

Vi var blevet anbefalet dette sted, hvorfor vi var taget direkte dertil... Med lommelygte og i regnvejr, fik vi tildelt en bungalow, som min søn slet ikke kunne acceptere at bo i - døren som mere var en port med hængelås, kunne ikke lukkes og der var møgbeskidt - men der var 2 dobbeltsenge, hvilket jo var fint når nu vi var 3.

For at forbygge en mindre depression hos min søn, fik vi lov at bytte denne skod bungalow med en anden lidt mere acceptabel skod bungalow, hvor man i det mindste kunne lukke døren - til gengæld var der kun én dobbeltseng, men sådan har vi tit sovet, så det gjorde vi så igen.

En tidlig morgen på Papa Pippo

Efter en nat, hvor der blev holdt godt øje med kryb på afveje, vågnede vi op til skyfri himmel og en skøn strand - alt sammen noget som hurtigt kunne vende humøret til det bedre.

Papa Pippos Otres Cambodia - Rejseblog på RejseTanker.dk

Otres strand - Cambodia - Rejseblog på RejseTanker.dk
Otres strand

Til trods for de elendige og meget beskidte bungalows hos Papa Pippo, så endte vi med at blive boende i 3 dage til $16 pr. nat - for udover boligforholdene så var Pippos et hyggeligt sted med en dejlig restaurant (som vist nok er kendt for sit italienske køkken), søde mennesker og en fantastisk beliggenhed.

Papa Pippos i Otres - Cambodia - Rejseblog på RejseTanker.dk
Papa Pippo Restaurant, bar og reception

Otres var et rigtig dejligt strandområde, med mange små hyggelige hoteller, dorms (sovesale), restauranter, barer og med mennesker fra hele verden - de fleste gamle backpackere, som aldrig var kommet videre.

Dagene gik med at slentre ned af stranden, massage, et vandland som ungerne hurtigt spottede, læse bøger og hyggesnakke med både lokale og andre backpackere.

Otres strand - Cambodia - Rejseblog på Rejsetanker.dk

Otres strand - Cambodia - Rejseblog på RejseTanker.dk

Vandland - Otres - Cambodia - Rejseblog på RejseTanker.dk
Vandland udfor Otres strand

Der er intet fancy over Otres - hovedgaden er en jordvej fyldt med huller og hvor det ene backpacker resort efter det andet, ligger som perler på en snor.

Priserne er iflg. vores skala måske ikke så høje, men sammenlignet med Thailand og standarden i Otres, var min opfattelse, at de, de fleste steder, tog rigeligt for en overnatning.

Otres hovedgade - Cambodia - Rejseblog på RejseTanker.dk
Hovedgaden i Otres, hvor køer bla. bare går frit rundt

Vi hang lidt ud med et super sødt par - Kenn, en 69 årig amerikaner og hans MEGET yngre vietnamesiske kæreste, Linda, som fast boede i Otres, samt en engelsk "pige", Clare, som var på en 3 mdr. backpackerrejse.

Sammen tog vi en aften "i byen" - hvor vi i den lille Otres landsby, først spiste på en thairestaurant, ejet af en meget underholdende franskmand og hans thai kone - her fik vi det bedste thai måltid jeg længe har fået!

Thaimiddag i Otres - Cambodia - Rejseblog på RejseTanker.dk
Middag på Thai restaurant i Otres by

Efter den skønne og hyggelige middag, i hvad der føltes som 50 grader, tog vi en tuk-tuk videre til et nattemarked med små lokale gadekøkkener, live musik og en god stemning.

Nattemarked i Otres ladsby - Cambodia - Rejseblog på RejseTanker.dk

Nattemarked i Otres landsby - Cambodia - Rejseblog på RejseTanker.dk
Nattemarked i Otres landsby

En rigtig hyggelig aften og skønt at køre rundt i den gamle landsby med al nattebelysningen.

Efter 3 dage tog vi en pause fra Otres, købte bådbilletter af en sælger på stranden (som prøvede at snyde os), og tog båden fra Sihanoukville til Koh Rong Samloem - Blogartikel om denne helt fantastiske ø er snart på vej.

Pa vej til Samloem - Cambodia - RejseBlog på RejseTanker.dk
Ankomst til Koh Rong Samloem - blogartikel om øen er på vej

På Samloem fik mine børn lov til at vælge om de ville tilbage til Otres eller videre med det samme til Phnom Penh, hvorfra vi skulle flyve tilbage til Bangkok. Valget faldt omgående på, at vi skulle tilbage til Otres og altså dermed forkorte vores Bangkok ophold.

Fra Sihanoukville tog vi en tuk-tuk tilbage til Otres - en dejlig tur på ca. 20 min. til kun $5.

En anden ting vi hurtigt blev enige om var, at vi denne gang IKKE skulle bo på Papa Pippo, men på Mien Mien, som lå lidt længere nede af vejen, og hvor også vores "venner" Kenn og Linda boede.

Denne gang blev vi indlogeret i et stenhus med aircondition, badeværelse med k/v vand (på Pippo havde vi slet ikke vand), tv og aller bedst - der var rent. Vi bookede med det samme 3 nætter og fik pruttet prisen ned til $15 - billigere end hos Pippo, og her fik vi da noget for pengene.

Mien Mien resort i Otres - Cambodia - Rejseblog på RejseTanker.dk
Mien Mien Bungalows i Otres

Mien Mien var på ingen måde luksus, men et rigtig hyggeligt lille resort med søde mennesker og en coffeeshop som lavede den bedste kaffe, og da i særdeleshed is-kaffe, som min søn nærmest blev afhængig af.

Coffeeshop Mien Mien - Otres - Cambodia - Rejseblog på RejseTanker.dk
Mien Mien Coffee shop

Med Ken og Linda som naboer, gav det hurtigt anledning til en grillaften, hvor Linda med sine asiatiske mad-skills, købte ind og kokkerede en herlig grilmiddag - en middag som vi fra de andre beboere fik mange misundelige blikke fra og (søde) kommentarer - og efter 3 uger rundt i Asien, nød vi en aften med hjemmelavet mad.

Grillmiddag Mien Mien - Cambodia - RejseBlog på RejseTanker.dkrillmiddag Mien Mien - Cambodia - RejseBlog på RejseTanker.dk
Grillaften på Mien Mien Bungalows med vores yndlings kok, Linda Mai

Stemningfilm fra vores grillmiddag

3 dage blev igen brugt på at nyde bohemelivet i Otres, inden det blev tid til at rejse tilbage til Bangkok.

I en lille kiosk overfor Mien Mien, købte vi busbilletter til Phnom Penh, hvorfra vi skulle flyve til Bangkok - jeg havde booket billetterne allerede på Samloem, men på båden tilbage til Otres, faldt vi i snak med en fransk pige, som også skulle til Bangkok, men med natbussen fra Phnom Penh - iflg. hende en rigtig god, behagelig og langt billigere tur!

Havde jeg husket på denne mulighed, havde jeg helt sikkert valgt bussen fremfor fly - både for oplevelsen, men også for at spare næsten 1800 kr.

Helt som aftalt, blev vi om formiddagen hentet af en minibus og kørt de ca. 4 timer det tog til lufthavnen i Phnom Penh. Undervejs blev der gjort holdt ved et lille lokalt gadekøkken, hvor primært nogle lokale sad og spiste frokost.

Efter vi blev sat af og et par timer yderligere, var vi tilbage i Bangkok og checkket in på The Chatrium Hotel, hvor vores sidste 4 nætter og dage - efter 4 uger i Asien - skulle tilbringes.

Nyttig viden når du skal til Otres

• Bus fra Trat koster 100 bath pr. person og det tager ca. 1 time før man bliver sat af ved grænsen.
  • Køb e-visa hjemmefra og print det ud og medbring mindst 2 eks. - det er hurtigst og billigst.
  • Køber du ikke visum hjemmefra, men ved grænsen, så husk at du skal medbringe 2 stk. pas billeder, som bliver sat ind i visummet - et til indrejse og et til udrejse.
  • Grænsen på Thailands siden hedder Khlong Yai og på Cambodia siden, Had Lek
  • Når du står ved grænsen, vil de lade som om at det er et must at få lavet et sundhedstjek - det er det IKKE - bare gå forbi.
  • Turen fra Had Lek grænsen i Cambodia til Sihanoukville eller Phnom Penh tager ca. 5-6 timer - nogle gange kan der gå direkte busser til de 2 byer, andre gange skal du først med en bus til Koh Kong for så at skifte til en anden bus som kører direkte til byerne.
  • Vi betalte $60 for en taxa og den havde vi endda pruttet ned fra $80
  • Natbus fra Sihanoukville til Bangkok koster ca. $30 og kan bookes næsten alle steder (hostels, kiosker etc.) Turen skulle efter sigende være rigtig god og du bliver guidet hele vejen (der skal skiftes bus ved grænsen) - man ligger ned.

Jeg anbefaler at du så vidt muligt booker dine hoteller via Hotels.com (medmindre du kan prutte priserne godt ned på stedet) - når du booker via Hotels.com sparer du nemlig op til gratis overnatninger med deres Rewards program - og hvem vil ikke gerne have det?

Har du spørgsmål til Otres/Cambodia, så skriv endelig i kommentaren herunder.