Log på Registrer

Skrevet af - i Kategorien Europa Rejseblog
  • Visninger: 406

Budapest - 4 dage og 3 nætter

I sommer fik jeg den bedste fødselsdagsgave - nemlig en 3-4 dages selv arrangeret tur til Budapest sammen med min mor og søster. Altså en rigtig tøsetur, hvor sightseeing, livsnyderi og hygge skulle være hovedingrediensen.

Straks gik jeg igang med planlægningen af turen, som bestod i at finde tidspunkt, flybilletter og hotel, samt at læse de mange anbefalinger der er til "must see and do" i Budapest.

Budapest rejseblog på RejseTanker.dk

Det er altid farligt at have høje forventninger - mine var tårnhøje, grundet de mange rigtige gode anbefalinger, men ikke en eneste ting skuffede - Budapest blev den bedste, billigste og smukkeste storbytur, jeg længe har været på og her får du en lille guide og en masse billeder, som kan hjælpe dig til at få en mindst lige så god tur.

Tidspunkt & Flybilletter til Budapest

Vi ville gerne rejse i starten af september, og via Momondo fandt jeg hurtigt ud af, at billetterne over weekenden er dyrest. Efter lidt søgen på forskellige datoer og tidspunkter på dagen, endte jeg med at booke billetter med udrejse tidligt søndag morgen og hjemrejse sent onsdag eftermiddag.

Pris på flybilletterne blev kr. 2.031,- for 3 personer - vi betalte lidt ekstra for de gode afrejse tidspunkter, som betød at vi havde mere tid i byen. Vi medbragte kun håndbagage.

Flybilletter til Budapest - Rejseblog på RejseTanker.dk
Eksempel på flybilletter til Budapest for 2 personer

Inden vi rejste fra Danmark havde jeg kontaktet Av Min Tand, med henblik på at få en forundersøgelse og tilbud på, at få hevet mine 4 visdomstænder ud. Denne undersøgelse er gratis og inkl. transfer fra og til lufthavnen.

Da vi ankom til lufthavnen stod en chauffør fra tandklinikken klar til at køre os til hotellet - en gratis transfer, mod en gratis tandundersøgelse - det må man da sige var win-win.

La Prima Fashion Hotel i Budapest

Vi kiggede på rigtig mange hoteller og selv om jeg havde læst og hørt om Budapest' super gode metrosystem, så ville jeg rigtig gerne bo i gåafstand til mange ting. Valget faldt på La Prima Fashion Hotel som så lækkert ud på billederne og lå tæt på Donaufloden og den store gågade.

Pris på hotellet var ca. kr. 3.500,- for 3 overnatninger inkl. morgenmad, men da jeg altid booker hoteller via Hotels.com, og med deres Reward program sparer op til gratis overnatninger, fik jeg hotellet kr. 1000,- billigere.

Du kan sagtens finde billigere hoteller, men nok ikke med så perfekt en beliggenhed.

La Prima Fashion Hotel udefra - Budapest rejseblog på RejseTanker.dk

Hotellet lå perfekt - ca. 200 m fra Donaufloden og Elisabeth broen, og ca. 50 m fra "Váci Útra" - byens største og længste gågade.

Værelserne var store og rigtig pæne, sengene gode (også opredningen), der var minibar, fladskærm, aircon og et fint badeværelse.

La Prima Fashion Hotel - Rejseblog pa RejseTanker.dk

Morgenmaden foregik i kælderen hvor vi sad meget tæt - men fint nok og udvalget på buffeten også ok.

Et rigtigt pænt og rent hotel med en fantastisk beliggenhed. Hotellet tilbyder lufthavnstransfer for ca. kr. 185,- pr. vej (for 3 pers.).

Et hotel vi gerne vil bo på en anden gang.

Sightseeing i Budapest

Der er mange måder at se Budapest på, og uanset om du vælger Metro, bus, sporvogn eller "hop on/hop off busser, så er det super nemt at benytte og meget velorganiseret.

Budapest er på hver side af Donau floden adskilt mellem Buda og Pest. Buda er den kuperede (bakkede) side med masser af grønt, smukke huse og slotte etc. og Pest er den flade side med shopping og masser af restauranter & caféer etc.

Budapest - Buda og Pest - Rejseblog på RejseTanker.dk

Dagen vi ankom gik vi Pest-siden tynd og udforskede alt der lå i gå afstand fra vores hotel. Aldrig har jeg set så mange smukke bygningsværker - ikke ét sted faldt jeg over en ny bygning som skilte sig ud og ikke passede ind i den smukke gamle arkitektur.

Budapest bygninger - Rejseblog på RejseTanker.dk

En anden glædelig overraskelse var, at overalt i byen er der rent. Ingen steder ligger der skrald og de mange opstillede skraldespande bliver flittigt benyttet.

Gaderne i Budapest - Rejseblog på RejseTanker.dk

På anden dagen købte vi 48 times billetter til en af de mange hop on/hop off busser. Udover at man kan stige af og på bussen, hvor og hvor mange gange man vil, så kan billetten også bruges til bådture på Donau, en times gratis brug af cykler samt en guidet gåtur.

Vi fik med billetten også udleveret et lille tykt hæfte fyldt med tilbud på enten gratis mad, drinks, seværdigheder etc. eller med procenter.

Pris for (denne) hop on/hop off bus var 7000 HUF (170 kr.) pr. pers. (Betaler man lidt mere, får man udvidede muligheder med busserne).

Budapest Slot - Rejseblog på RejseTanker.dk

Budapest palement - Rejseblog på RejseTanker.dk

Er det dit første besøg i Budapest, så kan jeg varmt anbefale hop on/hop off turen - især når solen skinner, som den gjorde på vores tur. Vi sad på toppen af bussen og blev kørt rundt til alle de større seværdigheder hvor vi med øredutter (med god lyd og efter eget valg af sprog), fik forklaring på de mange steder og bygninger vi kom forbi - turen giver et godt indblik i Budapest' historie.

Buda frihedsgudinde - Budapest rejseblog på RejseTanker.dk

Første gang tog vi bussen hele turen rundt - det giver et godt overblik over byen, og efterfølgende brugte vi bussen som almindelig transport rundt i byen - blandt andet til flere af de kendte restauranter, som bussen stopper tæt ved.

Budapest bygninger - Rejseblog på RejseTanker.dk

Bussen stopper 26 steder på turen, nogle af stederne holder den stille i 20 min. - gider man ikke vente på det, kan man flytte over i en anden bus, som er ved at køre.

Elisabeth broen Budapest - Rejseblog på RejseTanker.dk

Onsdag formiddag tog vi bådturen på Donau. Turen tager en time og sejler først op langs Pest siden, og tilbage igen ad Buda siden. På hele turen fik vi på engelsk og tysk, historien om de mange smukke og store bygningerne som ligger langs Donau - igen, en rigtig fin tur.

Hop onhop off baden i Budapest - Rejseblog på RejseTanker.dk

Er man ikke til hop on/hop off busser, kan man købe billetter til Metroen som også gælder til alle busser og public båden på Donau.

Pris for 72 timers billet til Metro (busser og båd) kr. 120,-  Der er billetautomat ved alle Metrostationer (makeret med stort M på gaden), som ligger i hele byen.

Pris for et "Budapest Card" ca. kr. 140,- som giver adgang til gratis busture, entré til flere seværdigheder og masser af rabatter på forskellige ting.

Bygninger i Budapest - rejseblog på RejseTanker.dk

Budapest by - Rejseblog på RejseTanker.dk

Great Market Hall

Et sted du skal besøge når du alligevel gå rundt i gaderne i Budapest, er den store Markedshal. En fantastisk flot bygning, hvor der stade efter stade i stueetagen sælges alt fra frisk frugt og grøntsager, til pølser, krydderier og andre delikatesser.

Great Market Hall Budapest - Rejseblog på RejseTanker.dk

Førstesalen er fyldt med små ungarske spisesteder med alverdens velduftende og lokale retter, samt et pænt stort udvalg af de sædvanlige souvenir shops.

Adresse: 1093 Budapest, Vámház körút 1-3 (Pest)

Madoplevelser i Budapest

Noget af det jeg havde glædet mig mest til var madoplevelserne i Budapest. Hjemmefra havde jeg læst anbefalinger på flere blogs, og de steder som gik igen på flere blogs, skrev jeg ned på min "to visit" liste.

Százéves étterem - Lokal restaurant

Første dag i Budapest skulle det være lokalt og ikke noget fancy. 50 m ned ad gaden fra vores hotel, lå en lokal restaurant, som reklamerede med god og billig mad, akkompagneret af et lille husorkester - det var lige os!

Szazeves etterem restaurant - Budapest på RejseTanker.dk

Et rigtig hyggeligt sted, meget lokalt med et stort udvalg af lækkert mad til billige priser. Portionerne var store og meget velsmagende. Mens vi sad og spiste, gik det lille orkester rundt ved bordene og spillede ungarsk musik.

En rigtig god oplevelse - jeg havde lidt følelsen af at være med i et afsnit af serien "Allo Allo" - for både stilen og musikken var fuldstændig som i serien.

Pris for 3 hovedretter, en salat, en dessert, 2 øl, en flaske rødvin kr. 400,-

Adresse: Százéves étterem - 1052 Piarista u 2. (Pest)

Der findes rigtig mange af disse lokale restauranter rundt om i byen. Maden er god og solid og en hovedret ligger på mellem kr. 25,- og 75,-

Café New York - verdens smukkeste café

Cafe New York - Budapest på RejseTanker.dk

Med vores hop on/hop off bus kørte vi direkte til denne fantastiske café, hvor vi mandag skulle spise frokost.

Vi var slet ikke forberedt på hvad der ventede os, og blev totalt målløse da vi trådte ind ad døren. Heldigvis havde jeg reserveret bord, som gjorde at vi kunne gå udenom den 3 m lange kø som ventede på at få bord.

Aldrig har jeg set noget så fantastisk - og det er bestemt ikke uden grund, at caféen kaldes "verdens smukkeste". Jeg lader billederne tale for sig selv.

Cafe New York - Budapest på RejseTanker.dk

Endnu en fantastisk oplevelse, MEN vil du ind og opleve caféen vil jeg anbefale at du tager "afternoon tea" derinde. Vi spiste frokost og den var ualmindelig kedelig.... vi måtte rykke for både at afgive vores bestilling, at få maden og til sidst, at få regningen. Bordet bag os, fik eftermiddagskaffe/te med et skønt kagebord - det tror jeg du vil være mere heldig med.

Prisen for 3 retter og 3 øl blev ca. kr. 300,-

Adressen: Café New York - 1073 Budapest, Erzsébet krt. 9-11 (Pest)

Bock Bisztro - Michelin restaurant

Restauranten havde vi læst skulle være super god, krævede reservation og man skulle være klædt pænt på. Vi ankom med taxa og allerede på døren, blev vi mindet om, at nu trådte vi ind på en Michelin restaurant.

Bock Bisztro Budapest - Rejseblog på RejseTanker.dk

Vi blev ført ud i den lille udendørs gård, som var super hyggelig, men med utrolig meget larm fra gaden. Nu skulle vi prøve vores første Michelin måltid og valgte den 6 retters menu.

Vinen var dyr, så i stedet for en flaske, tog vi kun et enkelt glas vin. Allerede her følte vi os lidt snydt... glasset var meget stort i forhold til den knapt 1 dl vin der blev hældt op til hhv. 22,- og 27,- kr.  (rødvin er lidt dyrere end hvidvin).

De første 2 menuer kom rimeligt hurtigt og smagte vidunderligt. Herefter gik det hele lidt i stå og der gik længere og længere tid mellem retterne. Kvaliteten (smagsoplevelserne) varierede en del - noget var vidunderligt, andet knapt så fantastisk (ben i fisk mm).

Bock Bisztro i Budapest - Rejseblog på RejseTanker.dk

Da der stadig var 2 retter tilbage (ja vi sad og talte) var vi tæt på at falde om af træthed... det larmede fra gaden, tjeneren var meget ivrig efter at lave drikkepenge - tangerende til det irriterende - det begyndte at regne og maden kom bare ikke.

Endelig efter 3 timer blev vi færdige og bad om regningen. Tjeneren gjorde en stor dyd ud af, at forklare at hans drikkepenge skulle lægges kontant - hvilket gjorde, at vi slet ikke havde lyst til at lægge noget (vi lagde dog lidt).

Selvfølgelig var det en god aften, men vi var alle 3 lidt skuffede over oplevelsen. Når jeg kommer tilbage til Budapest, bliver det ikke en restaurant jeg besøger igen - men måske vi bare var uheldige.

Pris for 3 pers. med hver 6 retters menu og i alt 4 glas vin kr. 1.018,-

Adresse: 1073 Budapest, Erzsébet körút 43-49 (Pest)

Hummus Bar - ligger over hele byen

Tirsdag havde vi reserveret bor på restaurant Tanti om aftenen, så frokosten skulle være let, smagfuld og billig. Flere steder havde jeg læst om hummusbarerne så det skulle vi prøve. Vi google "hummusbar" og gik efter den nærmeste på gps'en.

En lille bar hvor der ingen tvivl var om, at her vrimlede det med besøgende som enten skulle have takeaway til frokost eller backpackere som skulle spise godt og til lave priser. Bag disken - som ikke var stor - knoklede 6 piger med at lave de mange forskellige hummus retter som biksen bød på.

Hummus bar Budapest - Rejseblog på RejseTanker.dk

Vi delte en tallerken med salat og falafel på en cremet hummusbund samt 2 stk. foccacia brød.

Pris for 2 pers. samt 2 fadøl ca. kr. 50,-

Vi kan varmt anbefale at spise på disse hummusbarer - maden smager fantastisk og er super billig.

Adresse: Ligger over hele byen - brug gps'en på din mobil.

Tanti - Michelin restaurant

Tanti var også en restaurant vi hjemmefra havde fået anbefalet, og som jeg havde læst, umiddelbart efter at have fået sin Michelin stjerne, havde mistede den igen - om det er rigtigt og hvorfor de skulle have mistet den eller om de har fået den igen, ved jeg ikke, men da vi ankom til restauranten, sad stjernen i hvert fald stadig på døren.

Tanti Restaurant Budapest - Rejseblog på RejseTanker.dk

Efter en lille omvej med taxa'en (som troede det var en anden restaurant) blev vi sat af ved et indkøbscenter, som lå lidt uden for alfavej. Umiddelbart forestiller man sig ikke at "så fin" en restaurant ligger i et indkøbscenter.

Allerede fra vejen kunne vi kigge ind i restauranten og det lignede langt fra en Michelin restaurant (som vi havde forestillet os at sådan en skulle se ud) og havde det ikke været for Michelin skiltet på døren, ville vi være sikre på, at vi var gået forkert.

Besøget på Tanti blev vores absolutte bedste restaurantbesøg i Budapest. Restauranten var på ingen måde fancy eller fin, men helt afslappet og hyggelig.

Tanti Restaurant Budapest - Rejseblog på RejseTanker.dk

Den unge og meget kompetente tjener anbefalede os en 5 retters menu - som han selv udtrykte det; den 3 retters er for lille og den 9 retters er for lang - sidstnævnte kunne vi kun give ham ret i, set i bagspejlet med Bock restauranten.

Vi bestilte den 5 rettes menu inkl. en tilhørende vinmenu. Hver gang en ret og en vin blev serveret, var det sammen med en detaljeret forklaring om hvad vi fik, hvordan det blev lavet og hvor råvarerne kom fra - en yderst professionel præsentation. Indimellem fik vi også lidt andre smagsprøver på både mad og vin, som lå udenfor vores menu.

Tanti Restaurant i Budapest - Rejseblog på RejseTanker.dk

Vi havde en fantastisk aften og retterne kom med tilpas mellemrum. Der var ikke en eneste ting vi kunne sætte en finger på og det smagte så englene sang.

Udover maden var det en fornøjelse at blive præsenteret for de skønne, men også noget anderledes vine, som selvfølgelig var tilpasset vores retter. Alle vine var lokale (tror vi må undersøge en vinrejse til Ungarn).

Adresse: Tanti - 1124 budapest, apor vilmos tér 11-12 (Buda)

Budget for 4 dage og 3 nætter i Budapest

Vores 4 dage og 3 nætter i Budapest var en STOR succes, og alle vores forventninger til turen blev indfriet og mere til.

Vi gik og kørte byen tyndt, blev beriget med historiske og kulturelle oplevelser, spiste fantastisk mad, blev underholdt af de lokale med både musik og nationale skikke, vi boede godt og sammen fik vi hygget og grinet så det gjorde ondt i kæberne.

Prisen på vores tur blev:
Flybilletter kr. 2.031,- (vi betalte ekstra for bedre afrejse tidspunkter)
Hotel kr. 2.531,- (vi sparede kr. 1000,- på vores Hotels.com rewards)
Lommepenge kr. 4.500,- (Vi hævede hver 1.500,- hjemmefra)

Pris pr. person for 4 dage og 3 nætter kr. 3.022,- inkl. alle restaurantbesøg, merudgifter på fly, vinindkøb i det lokale supermarked, kaffestops, sightseeingture etc.

En tur til Budapest kan gøres billigere end vores tur, bruger du Metroen til at komme rundt eller cykler (der er bycykler overalt), er det langt billigere end med fx. en hop on/hop off bus. Hotellerne ligger i alle prisklasser, og spiser du kun lokalt eller fx. hummus, så bliver det endnu billigere.